sunnuntai 25. elokuuta 2013

Kirja elää valokuvassa?

Olin viikon sairaslomalla selkäkipujen vuoksi. Vietin rauhallista kotielämää. Tylsistymistä karkoitin lukemalla ja ottamalla valokuvia mm. kirjoista. 

Kirja on kuvauskohteena hankala, sillä sen ilmiasu on lähes aina sama: kolmiulotteinen nelikulmainen esine, jolla on kannet ja selkä. Lisäksi kirjan voi avata ja kansikuvat voivat olla ilo silmälle. Pitkään luulin, että kuva kirjasta tarkoittaa tiukkaan rajattua kuvaa kirjan kannesta. Tällaiset kuvat ovat usein hengettömiä. Mutta voiko valokuvaan kirjasta puhaltaa hengen? Onko mahdollista saada kirja elämään valokuvassa?

Silti olen nähnyt kauniita, lukemaan houkuttelevia kuvia kirjoista. Kuvia, joista välittyy kirjan merkitys kuvan ottajalle. Tällaisia kuvia on mm. Agatha Christien Facebook-sivulla statuksessa, joka on päivitetty 2.8.2013. Siinä sadat Agatha Christien kirjoja rakastavat ovat kuvanneet kirjojaan ja itseään niitä lukemassa.

Päätin yrittää. Kuvasin kirjahyllyjä, kirjoja teemoittain, Agatha Christie –kokoelmaani, Harry Pottereita ja kirppariostoksiani. Osa kuvista oli niin tylsiä, että poistin ne. Jotkut kuvat kertovat vain minulle tarinan kirjahyllyjeni sisällön muuttumisesta. Tajusin, että mitä enemmän kuvattavat kirjat minulle merkitsevät, sitä innokkaammin keksin tapoja kuvata niitä.

Scifi on merkinnyt minulla paljon, vaikka nykyään luenkin sitä todella vähän, ehkä yksi tai kaksi kirjaa vuodessa. Tämän vuoden kirja oli Hannu Rajaniemen Fraktaaliruhtinas.

Otos minulle rakkaista scifi-kirjoista.

Agatha Chriestie -kokoelmani kuvaaminen ei aivan vielä ole tuottanut toivottua tulosta.

63 nidettä, joissa 65 Agatha Christien kirjaa. 

Kirppariostoksia on kiva kuvata. Sekalainen kokoelma luo jännitettä kuvaan jo sinänsä. 




Harry Potter -kirjojen kuvaamista minun pitää vielä jatkaa. Päiväkävelyllä jutussani Mieluummin kirjat kirjoitan Harry Pottereiden merkityksestä minulle.


Laitan lisää kirjakuvia, kun joskus opin ottamaan parempia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti